A kirabiyaka titkos története – a mitikus múlt

2015. február 15. 13:27 - AvPlaten

Minden történetnek van előzménye, ha nincs, konstruálunk hozzá. A népek mítoszai a világ kezdetéről megpróbálták kipótolni a jelen és a kezdetek közötti űrt. Sokszor az ilyen teremtésmítoszokból egyszerre több futott párhuzamosan (pl. az ókori Egyiptom egyes vallási központjaiban különböző teremtésmítoszokat tanítottak), sokszor pedig más népektől vették át őket (az Ószövetség tele van a suméroktól plagizált történetekkel).

A mai énblogok azon túl, hogy naplók, az identitásképzés eszközei is. Mindenki bemutatja a vele megtörtént eseményeket egy bizonyos - leginkább a saját - szempontból. Ízlésről, politikai nézetekről, hitvallásról és életszemléletről is szólnak a blogok. Ezeket a nyilvánvaló dolgokat csak azért mondom el, hogy felvezessem a kirabiyaka előtörténetét, azt a mitikus múltat, mely oda vezetett, hogy hárman elkezdtünk egy blogot, melyet aztán én egyedül folytattam.  

Ehhez persze nem árt egyet s mást tudni az alapítókról. Saint eleve pesti volt, én Nyugatról, D. (az ő neve ezen a blogon állandóan változni fog, ő életem párja) Keletről, az országhatáron túlról érkezett. Pont kettőjükről nem akarok sokat írni, talán majd Saint rittyent ide egy kis önéletírást vagy karcolatot saját magáról.

Ami engem illet: klasszikus polgári családból származom, felmenőim között legalább három nemzetiség megtalálható (a nemzetállamok előtti népmegjelölés egy kicsit problémás, de esetemben is arról van szó, mint amit Bél Mátyás kiváló polihisztor fogalmazott meg találóan saját magára vonatkozóan, miszerint ő „lingua Slavus, natione Hungarus, eruditione Germanus” - azaz szláv nyelvű, magyar nemzetiségű, német műveltségű. Nálam ezek az elemek eléggé összekeveredtek. De most rá is szólok magamra, hogy ne ömlengjek sokat, mert a grafománia valahol az emberek türelmének semmibe vétele).

Vallási szempontból (bár én nem gyakorlok semmilyen vallást) az erős protestáns háttér mellett van egy katolikus vonal is családomban. Bár tudom, hogy vallásból és nemzetiségből nem kell messzemenő következtetéseket levonni, de mindig is volt bennem egy kettősség: a józan, munkamániás, szervező, szögletes germán-protestáns, és a lazább, bohémabb, léha magyar-katolikus (a bennem lévő szláv elemre várom ismerőseimtől a tippeket és vad felvetéseket). Az egyszerűség kedvéért a munkás hétköznapokban az előbbi jellemvonásaimnak engedtem szabad teret, míg a hétvégén a boldogság kék madarát engedtem ki a kalitkából és önfeledten szökdécseltem utána. Aki Kaurismäki is valahogy így ábrázolta a finneket filmjeiben: amikor elszakad náluk a cérna, irdatlanul berúgnak, de mindig úgy, hogy ez ne menjen a munka rovására. Valahogy így volt ez már a mitikus ősidőkben is, a kirabiyaka ideje előtt is!

Underground

Ezúttal nem a filmre gondolok (ami szerintem különben alapmű Kelet-Európa, így Magyarország megértéséhez is), hanem arra, hogy egy zárt szubkultúra kezdett el virágozni valamikor az ezredforduló előtti években Magyarországon. Ennek egyik legendás helyszíne volt a Patex. Mi egyszer sem jártunk ott, csak Cs. beszámolóiból tudunk róla. Cs. most így e blogon a bölcs nagyöreg képében tűnhet fel egy pillanatra, aki megidézi a dicső múltat.

patex.jpg

A Patex egykor...

A Bocskai úton található gyárépület eredetileg hadiruhákat gyártó üzemnek épült, majd később cipőgyár, végül textilgyár lett belőle. A háború után államosították az üzemet és a Pamuttextilművek (innen a Patex név) egyik egysége működött benne. A kilencvenes évek elejétől a Caola (magyar illatszergyár) használta az épületet, majd ez a cég is fokozatosan elhagyja az épületet. Az üresen kongó hangárok ideális helynek bizonyultak techno bulik megrendezésére.

Az elektronikus zenei szcénára oly jellemző módon azok, akik jártak a Patexba, később mindent ehhez mértek és úgy tartották, hogy a későbbi bulik és helyek hangulata "már nem az igazi". Azok, akik más szórakozóhelyen kezdtek el bulizni ugyanezt mondták egy-két évvel később. Íme az Ewige Wiederkunft, avagy az örök állandó visszatérése, ahogy Nietzsche fogalmazta meg. Generációról generációra ismételgetjük közhelyeinket. 

Cs. ugyanígy gondolkozik mai napig: a Patex hangulatához hozzá tartoztak az olajhordók, a hetykén kialakított WC-k és a travesztik - köztük az egykor New Yorkban gyönyörű férfimodellként karriert befutó, később a Capellában nőimitátorként fellépő, magát rommákokozó Marlon Extravaganza. Ekkor még titkos tippnek számítottak az elektronikus zenei bulik, akik részt vettek, beavatottnak és bennfentesnek érezhették magukat. Az utca emberre ekkor maximum rémhíreket hallhatott csak a kábítószerekről, egy kitágult pupillájú kábítószer-élvező nem keltett feltűnést. A Patex egykori épületét ma Dorottya udvarnak hívják és a Viva Tv központja is itt található. Szép jelképe ez az underground bukásának és a műanyag-kapitalizmus győzelmének (a Patexről még itt lehet egy érdekes beszámolót olvasni

dorottya_haz_egykori_patex.JPG

... és ma

Kapcsolódási pontjaim voltak az Undergroundhoz már 2002 előtt is. Egyetemista koromban jártam egy-egy drum and bass bulin és a legendás frankhegyi partykon is megfordultam. Néha belepöppentettem egy füves cigibe, de különösebben nem éreztem indíttatást, hogy rendszeresen bódítsam magam mással, mint alkohollal. Ebbe az underground-kultúrába csöppentem újra bele a kétezres évek elején.

frankhegy.JPG

Frankhegyi buli

Végezetül egy dokumentumfilm azoknak, akik szeretnének elmélyülni a témában:

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://woed.blog.hu/api/trackback/id/tr437177057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

YshouldIbaSaint 2015.02.20. 03:47:53

Szégyen, nem szégyen, de a polgári család fogalmát ki kellett gugliznom, mert általában nem figyeltem töri órákon...szociológián pedig többnyire kész voltam.

Egy forrás szerint: "a polgári családmodell szerint a férfi a racionalitás és aktivitás megtestesítőjeként a család üzleti életének irányítója, míg a nőt érzelmi gazdagsága és passzivitása a család magánéletének gondozása készteti. A férj és feleség kapcsolatát nem kizárólag a közös munka összehangolása határozza meg, hanem a szeretet, a kölcsönös megbecsülés. "

Ezen kitételek alapján én nem polgári családban nőttem fel, mert az én szüleim mindketten keményen dolgoztak, hogy mi öten ne szenvedjünk hiányt semmiben. Azért hozzá kell tegyem, a német műveltséget kipipálhatjuk mi is, mert fater évekig az NDK-ban élt és ott még le is fialt..illetve lelányozott.

Szüleim mindketten esti iskolán diplomáztak le, teljesen belém égett a képe annak, ahogy felváltva görnyednek az íróasztal fölé, mikor nekünk már takarodó volt. Fater mindig szerette emlegetni, hogy ő katolikus, Anyuka meg református, de Istent sosem emlegették, és a legvallásosabb dolog az otthonunkban az az ajtófélfába vésett zsidó áldás volt, amit jó keresztények módjára el is tüntettek beköltözéskor.

Londonba költözésemig mindig úgy tekintettem a vallásra, mint valami hobbira, amit senki nem gondol komolyan, amíg rá nem jöttem, hogy én vagyok a kissebbség meggyőződéses ateizmusommal. Az ateizmus számomra egyenlő a kíváncsisággal. Meg kell kérdőjelezni mindent és ki kell próbálni mindent. Ebbe beleértem a lánnyal való szexelés kipróbálását buzi létemre, és természetesen a drogfogyasztást is. Sőt a fikámat is megkóstoltam már, de nem volt túl finom.

Sokféle drog van, de még többféle drogos. Nem mindenkiből lesz heroinista, aki fűhöz nyúl. A drog lehet kikapcsolódás vagy menekülés. Mindig a körülmények a hibásak, sosem az adott személy, akit maga alá gyűr a drog. És itt befigyel az egyetlen dolog, amit a biblia tanítani tudott ateizmusom ellenére: "Ne ítélj, hogy ne ítéltess!."

AvPlaten · http://woed.blog.hu/ 2015.02.20. 19:17:09

@YshouldIbaSaint: Oh, köszönöm ezt a remek kis karcolatot. Egy csomó mindent most hallok először... ennyi erővel bloggolhatnál megint :)

rás · http://ras2.blog.hu 2015.02.22. 13:08:23

@YshouldIbaSaint: Csatlakozom Platen elismerő véleményéhez - és kívánságához.
Ami a polgári család fogalmát illeti, ez egy meglehetősen régi - kb. száz évvel ezelőtti - és elsősorban erkölcsi megközelítésű magyarázat; Platen, ha jól értettem, inkább a társadalmi helyzetet értette rajta.
Az ateizmusról mondottakkal is egyetértek - azzal a kiegészítéssel, hogy az én felmenőim vésték az ajtófélfába azt a bizonyos, kikapart áldást. :)
Ja, és messze nem vagyok olyan bevállalós, mint te; ennek - egyebek mellett - életkori okai vannak.

YshouldIbaSaint 2015.02.24. 20:39:20

@rás: Szerencsére kikaparásról szó sincs. Csak lefestették és ezért nem látszik, de azért még mindig ott van és szórja az áldást. Az más kérdés, hogy már nem ránk, mert a lakás tavaly el lett adva, hogy szüleim külön utakon járhassanak hatvanakárhány éves fejjel.

Az újra blogolás pedig beindult, mert nagy fordulat állt elő az életemben, de pár hétig még nem publikus, mert meg akarok bizonyosodni afelől, hogy ez nem csak egyike az én elvetélt próbálkozásaimnak az életben. Úgyhogy most reklám, de kérjük ne menjenek el.
süti beállítások módosítása